Ansatte i møte med barn
Foreldrene er de viktigste menneskene i barns liv. Samtidig sies det at det trengs en hel landsby for å oppdra et barn, og barnehage- og skole med de ansatte der, er en stor del av barn og unges hverdag. Åsnesmodellen viser hvordan både privatpersoner og hjelpeapparatet kan bidra til å gi barn og unge en god oppvekst. Ansatte som arbeider med barn og unge, kommer tett innpå dem, kan identifisere dem som er i vanskelige livssituasjoner, og støtte og hjelpe dem til en bedre hverdag og fremtid. Under rutiner for samhandling, finner du prosedyrer for hvordan man skal forholde seg som ansatt for å identifisere barn/familier i risiko, og hvordan man skal handle. Her finner du hjelpemidler og nyttig informasjon i dette arbeidet.
Hva er tidlig innsats?
Arbeidet med å identifisere og håndtere et problem på et så tidlig tidspunkt at problemet forsvinner eller blir borte med begrenset innsats.
- Man må gjenkjenne tegn på problemer tidlig, og dermed ha kunnskap om Risikofaktorer, Beskyttelsesfaktorer og signaler og symptomer.
- Man må ha mot til å handle. Våge å handle på bakgrunn av bekymring.
- Rette instanser må følge opp.
Tidlig intervensjon handler om å agere tidlig i problemutvikling, og tidlig i alder.
Flyt-skjema for tidlig innsats til barn, unge og familier i risiko, gir en enkel fremstilling av hvordan vi skal følge opp fra identifisering til tiltak i Åsnes kommune.
Se her, for mer informasjon om vurdering av risiko- og beskyttelsesfaktorer. Se også i undermenyen der for prosedyrer og annen aktuell informasjon.
Den generelle erfaringen er at vi
- venter for lenge med å erkjenne at et barn har problemer
- venter for lenge med å ta opp uroen / bekymringer vi har med leder/kollegaer
- venter for lenge før vi kontakter barneverntjenesten
Husk: Når barn er involvert, har alle ansatte i det offentlige en selvstendig meldeplikt til barnevernet etter barnevernloven § 6-4.